MindStats

...is all about my state of mind!!! (And other stuff...)

Naam:
Locatie: Netherlands

Zie onder 15 juni : "introductie" :-)

maandag, juli 26, 2004

Stabiel?

Hoi allemaal,

ben vandaag weer bij mijn ouders op bezoek geweest. Mijn oma was 's ochtends zo slap en zwak dat ze geen woord meer normaal kon uitbrengen, laat staan dat er van opstaan nog enige sprake zou zijn. Maar 's middags kon ze 'bezoek ontvangen' hetgeen dan inhield dat ze zeker twintig minuten achtereenvolgens aanspreekbaar was als iemand haar op haar kamertje bezocht. Ze moet ook regelmatig rechtop zitten van mijn moeder, zodat ze geen vocht achter haar longen krijgt.
In de vroege avond kreeg ik de indruk dat het wat beter met haar begint te gaan, dus ik knoopte een gesprek aan. Ik heb gevraagd of ze ook dood zou willen als ze op kon knappen tot het niveau van vóór de operatie. Haar antwoord was een stellig 'nee' en daarna heb ik haar verteld dat het 'leven' dat ze nu heeft niet meer willen, nog lang niet hetzelfde is als dood willen, hooguit een kwestie van nieuwe moed verzamelen, krachten opdoen en nieuwe doelen gaan stellen. Ik zei ook dat het feit dat ze 93 is het heel makkelijk maakt om te zeggen: 'ik voel me klote, dus ik wil maar dood', maar dat het feit dat ze zo oud is nog lang niet hetzelfde is als aan het einde van je leven zijn gekomen. Daar zag ze de logica van in. Ik heb nog veel meer gezegd, onder andere dat ik geloof dat iedereen in het leven zijn portie 'lesmateriaal' te verwerken krijgt en ik heb mezelf en de ervaringen met mijn ex als voorbeeld gebruikt. Daarna heb ik voorbeelden uit haar leven aangehaald, dat ze altijd bezig is geweest om aardig gevonden te worden, om netjes te zijn, sociaal, enz enz. En dat ze nu misschien eindelijk leert om zichzelf vanwege andere kwaliteiten te waarderen, om nu te leren dat haar waarde als mens niet bepaald wordt door haar leeftijd of door alles zelf kunnen of zo, maar dat haar waarde, en wat of wie ze ís, verder gaat dan haar lichaam en verder gaat dan haar zelfstandigheid en verder gaat dan of mensen haar mogen of niet. En bij alles dat ik zei knapte ze verder op, werd ze alerter, reageerde ze adequater, keek ze vitaler uit haar ogen...

Ik ben heel erg benieuwd hoe het verder zal gaan!!! Duim voor haar, voor ons, we kunnen alle steun gebruiken die er maar te krijgen is!!!

Mindy.